Skąd mam wiedzieć, kiedy potrzebuję nowych opon?

Sprawdzanie opon to jak wizyta u dentysty. Jest to coś, co powinniśmy robić bardzo często, ale odkładamy to do momentu, kiedy naprawdę tego "potrzebujemy". Opony są jednym z najbardziej niedocenianych elementów samochodu. Miejsce styku bieżnika opony z nawierzchnią ma wpływ na prowadzenie, kierowanie, trakcję, stabilność i hamowanie, a wszystkie te czynniki przyczyniają się do bezpieczeństwa Twojego i innych użytkowników dróg.

W miarę zużywania się bieżnika opony staje się on coraz mniej niezawodny, a gdy jego grubość spadnie do 1⁄16 cala, staje się całkowicie niebezpieczny. W takim przypadku nagła awaria opony może mieć poważne konsekwencje, zwłaszcza w pojazdach o wysoko położonym środku ciężkości lub przy dużych prędkościach.

Wykonywanie comiesięcznej kontroli wzrokowej opon może pomóc w zauważeniu wczesnych sygnałów ostrzegawczych. Ale skąd wiadomo, kiedy potrzebne są nowe opony? Jak rozpoznać, kiedy nadszedł czas na ich wymianę? Jest kilka sposobów na to, aby rozpoznać, kiedy opony wymagają wymiany i nie należy czekać z wymianą aż do momentu, gdy opony będą wyraźnie zużyte. Poleganie wyłącznie na oględzinach nie wystarczy, aby wiedzieć, kiedy należy wymienić opony lub czy potrzebna jest geometria kół.

Większość nowych opon ma teraz na rowkach bieżnika oznaczenia zużycia. Te małe, wypukłe paski gumy to wygodniejszy sposób na sprawdzenie stopnia zużycia opony. Przyglądając się dokładnie wzorom na oponie (najlepiej nowej), można zauważyć te paski biegnące między rowkami, szukać okrągłego kształtu lub płaskiej gumy, która biegnie prostopadle do kierunku bieżnika. W miarę zużywania się opon te paski zużycia bieżnika staną się widoczne na tym samym poziomie co bieżnik. W takim przypadku należy jak najszybciej zaplanować wymianę opon.

Oto jeden z prostych sposobów na sprawdzenie bieżnika opon pod kątem bezpieczeństwa. Weź grosik i umieść głowę Lincolna do góry nogami w jednym z rowków bieżnika opony. Jeśli nie widać części głowy Lincolna, to znaczy, że pozostało więcej niż 2/32 cala bieżnika. Jeśli widać czubek głowy Lincolna, oznacza to, że bieżnik opony jest zużyty poniżej zalecanej wartości 2/32 cala, czyli bardzo mało i jest to niebezpieczne. Należy sprawdzić bieżnik wokół opony, aby wiedzieć, czy jest on równomiernie zużyty, czy nie.

Ściany boczne opon również zużywają się pod wpływem działania czynników atmosferycznych i będą wskazywać, że opony wymagają wymiany. Zwracaj uwagę na nacięcia, włoskowate pęknięcia lub rowki. Są to oznaki, że integralność opony jest niska i może dojść do wycieku lub rozerwania opony. Jeśli są na tyle wyraźne, że widać je gołym okiem, to znaczy, że są niebezpieczne i nie nadają się do jazdy. Jeśli widać pęknięcia, czas na wymianę opon.

Ponieważ zewnętrzna warstwa opony słabnie w wyniku normalnego zużycia, w niektórych słabych miejscach na jej powierzchni mogą tworzyć się wybrzuszenia lub pęcherze. Wybrzuszenia pojawiają się najczęściej po uderzeniu w oponę. Może się to zdarzyć po najechaniu na dziurę w jezdni lub krawężnik, a czasami jest spowodowane wadą fabryczną. Takie słabe miejsca mogą spowodować nagłą eksplozję, dlatego należy codziennie sprawdzać stan opon, a jeśli zauważymy, że coś wystaje z powierzchni opony, należy umówić się na wymianę, zanim spowoduje to jakiekolwiek szkody.

Odczuwanie wibracji w samochodzie podczas jazdy po wyboistych drogach jest bardzo normalne. Jeśli jeździłeś tym samym pojazdem przez jakiś czas, prawdopodobnie masz pojęcie, ile wibracji jest normalnych, a ile oznacza, że Twój samochód wymaga sprawdzenia.

Niewspółosiowe lub niewyważone koła będą tworzyć wibracje, które stopniowo się pogarsza, jak przyspieszyć, zwykle zaczyna się od 40 do 50 mph i zwiększa intensywność, jak jeździć szybciej. To, oraz nieregularny wzór zużycia opon są wskazówkami, że koła są niewyważone, źle ustawione lub amortyzatory zaczynają szwankować. W większości przypadków opony mogą nie być źródłem problemu, który kończy się uszkodzeniem opon.

Jeśli wyważenie kół nie koryguje lub nie zmniejsza wibracji, może to oznaczać wewnętrzny problem z oponami i należy zlecić ich przegląd profesjonaliście.

Opony są stale narażone na działanie czynników atmosferycznych, takich jak ciepło, zimno, śnieg, brud, woda i promienie UV pochodzące ze słońca. Guma, jak każdy materiał, z czasem ulega degradacji na skutek takiego narażenia. Typowymi oznakami starzenia się opony są pęknięcia pomiędzy klockami bieżnika i drobne rysy na ścianie bocznej. Jeśli na oponie pojawi się pęknięcie odsłaniające kord lub metalowy bieżnik, należy natychmiast wymienić opony.

Nieszczelną oponę w większości przypadków można naprawić. Jeśli jest to dziura lub przebicie w bieżniku, można to naprawić, ale nieszczelności w ścianie bocznej opony nie można bezpiecznie naprawić; nie zezwala na to nawet Departament Transportu. Jeśli dziura w oponie jest zbyt duża, aby można ją było załatać, lub znajduje się zbyt blisko ściany bocznej, konieczna będzie wymiana opony.

Gdy złapiesz gumę i potrzebujesz szybkiej wymiany, aby móc ruszyć w drogę, opona zapasowa jest świetnym rozwiązaniem. Długotrwała jazda z oponą zapasową jest jednak szkodliwa dla samochodu. Opona zapasowa ma służyć jako tymczasowe rozwiązanie, dopóki nie kupisz nowych opon. Poza tym, że mają taki sam rozmiar jak inne opony w pojeździe, te małe opony zapasowe nie są tak trwałe, zapewniają mniejszą zdolność pokonywania zakrętów, mniejszą trakcję i nie poprawiają przebiegu w porównaniu ze zwykłymi oponami.

W przypadku większości pojazdów, które rzadko wyjeżdżają w teren, opona może wytrzymać około 5 lat, zanim będzie wymagała wymiany. Nie możemy określić ogólnego cyklu wymiany opon dla każdego pojazdu, ponieważ zależy to od indywidualnych nawyków i warunków jazdy. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia powietrza, regularna rotacja opon i konserwacja pojazdu mogą wydłużyć żywotność opony. Większość warsztatów samochodowych zaleca wymianę opon co 5 lat lub rzadziej, dlatego tak ważne jest odnotowanie daty zakupu, aby mieć pewność, kiedy należy kupić nowe opony.

Przebieg opony zależy od wielu czynników: jej konstrukcji, klimatu, warunków drogowych, nawyków kierowcy i dbałości o opony. Inne czynniki, o których należy pamiętać, to:

Gdy nadejdzie czas wymiany opon, zalecamy wymianę parami lub wszystkich czterech naraz, aby poprawić osiągi, trakcję i ostatecznie bezpieczniejszą jazdę. Niezależnie od tego, czy wymieniamy opony w samochodzie z napędem na przednią czy tylną oś, najlepiej jest upewnić się, że bieżnik wszystkich czterech opon jest równomiernie zużyty.

O serwisie

Źródło Informacji ze świata motoryzacji

Kompleksowa kosmetyka samochodowa oparta na doświadczeniu

Zadbaj o swój samochód

 

Kontakt

kontakt@autokomiskrakow.pl

Galeria