6 Oznaki uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu (koszt wymiany)

Ponieważ silnik wykorzystuje odczyty zarówno z czujnika wału korbowego, jak i wałka rozrządu, usterka któregokolwiek z nich może mieć wpływ na odczyty i osiągi silnika.

Czujnik wałka rozrządu działa zawsze, gdy prowadzisz samochód lub silnik pracuje. Z tego powodu czujnik wałka rozrządu może z czasem ulec uszkodzeniu. Czasami jest on również uszkodzony przez wycieki oleju i pęknięcia. Zużyciu może ulec także koło zębate i zakłócać odczyty.

W tym artykule omówimy objawy uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu oraz koszty wymiany w przypadku konieczności wymiany własnego. Zacznijmy od zapoznania się z objawami.

Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu jest trudny do uruchomienia silnik lub kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Mogą również wystąpić takie problemy, jak słaba wydajność silnika lub przerywany zapłon.

Nie są to wszystkie objawy, ale z pewnością najczęściej spotykane. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu.

Spis treści show Objawy uszkodzonego czujnika położenia wałka rozrządu 1. Silnik nie uruchamia się 2. Zapala się kontrolka Check Engine 3. Słabe osiągi silnika 4. Brak zapłonu i wibracje silnika 5. Problemy z przełączaniem biegów 6. Złe zużycie paliwa Co to jest czujnik położenia wałka rozrządu? Lokalizacja czujnika położenia wałka rozrządu Koszt wymiany czujnika położenia wałka rozrządu

Objawy uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu

1. Silnik nie uruchamia się

Najczęstszą oznaką wszystkich objawów uszkodzonego czujnika położenia wałka rozrządu jest to, że samochód trudniej uruchomić lub w ogóle nie uruchamia się. Ponieważ czujnik położenia wałka rozrządu staje się coraz słabszy, nie wysyła sygnału do komputera pokładowego, w wyniku czego układ zapłonowy nie może prawidłowo wytworzyć iskry.

Brak iskry oznacza, że silnik w ogóle się nie uruchomi, co oznacza, że czujnik wałka rozrządu uległ awarii. Nowsze samochody wykryją, że czujnik położenia wałka rozrządu nie działa prawidłowo, a następnie użyją zamiast niego czujnika położenia wału korbowego.

2. Zapala się kontrolka Check Engine

Lampka kontrolna silnika zapala się z wielu powodów, między innymi w przypadku awarii czujnika położenia wałka rozrządu. W wielu przypadkach jedynym objawem uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu jest zapalenie się lampki kontrolnej silnika na desce rozdzielczej.

Jeśli lampka kontrolna silnika zapali się w samochodzie, zaleca się wizytę u specjalisty samochodowego i wykonanie skanowania samochodu w celu sprawdzenia kodów usterek. Można to także zrobić w domu za pomocą skanera OBD. Ludzie zwykle ignorują kontrolkę "check engine", nie wiedząc, że może to być oznaka czegoś poważnego, w tym uszkodzenia silnika.

3. Słaba wydajność silnika

Jednym z najczęstszych problemów, które występują z powodu wadliwego czujnika położenia wałka rozrządu, jest gwałtowny spadek mocy silnika. Można zaobserwować częste zgaśnięcia silnika, pracę na biegu jałowym i spadek prędkości obrotowej silnika. Zmniejsza się także wydajność paliwowa.

Wszystkie te problemy powinny być natychmiast rozwiązywane, a ich przyczyną jest zazwyczaj uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu. Najczęściej dzieje się tak dlatego, że uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu może spowodować przejście silnika w tryb Limp.

4. Niewypał i wibracje silnika

Oprócz wibracji silnika i zgaśnięcia silnika, uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu prowadzi również do przerwania pracy silnika, co może powodować wibracje podczas przyspieszania. Jeśli czujesz, że wydajność silnika Twojego samochodu spadła, a na desce rozdzielczej świeci się kontrolka "check engine", zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić kody usterek samochodu.

5. Problemy z przełączaniem biegów

Niektóre samochody z automatyczną skrzynią biegów nie zmieniają biegów prawidłowo, jeśli czujnik położenia wałka rozrządu jest uszkodzony. Może to być spowodowane tym, że silnik będzie w trybie awaryjnym z powodu kodu usterki czujnika położenia wałka rozrządu.

6. Złe zużycie paliwa

Obniżona moc z powodu czujnika położenia wałka rozrządu może również powodować większe zużycie paliwa. Jest to dość rzadkie w przypadku wadliwego czujnika położenia wałka rozrządu, ale nie jest niemożliwe. W przypadku wysokiego zużycia paliwa należy bezwzględnie sprawdzić kody usterek w poszukiwaniu kodów związanych z czujnikiem położenia wałka rozrządu.

Co to jest czujnik położenia wałka rozrządu?

Podstawową funkcją czujnika położenia wałka rozrządu jest współpraca z czujnikiem położenia wału korbowego pojazdu. Jego zadaniem jest bardzo precyzyjne określenie położenia napędu wałka rozrządu. W związku z tym generuje on sygnały w taki sam sposób, jak czujnik położenia wału korbowego. Pomaga on silnikowi określić dokładny czas, w którym pierwszy cylinder znajduje się w górnym martwym położeniu.

Układ silnika wykorzystuje informacje generowane przez wałek rozrządu do różnych celów. Zasadniczo informacje te pomagają w rozpoczęciu procesu wtrysku podczas wtrysku sekwencyjnego. Wspomagają one również sygnał sterujący układem wtryskowym pompowtryskiwaczy i kalibrują układ kontroli stuków.

Podstawową koncepcją działania czujnika wałka rozrządu jest zasada Halla. Pierścieniowe koło zębate na wałku rozrządu jest skanowane, a obrót koła zębatego powoduje zmianę napięcia w układzie scalonym Halla umieszczonym w głowicy czujnika. Powoduje to zmianę w transmisji napięcia do jednostki sterującej.

Informacja wynikająca z tej zmiany jest odczytywana elektronicznie i analizowana przez system komputerowy w celu jej zarejestrowania. Innymi słowy, uszkodzony wałek rozrządu może również zakłócać działanie czujnika położenia wału korbowego, a ostatecznie może powodować różne problemy w ogólnym użytkowaniu pojazdu pod względem osiągów silnika.

Położenie czujnika położenia wałka rozrządu

Czujnik położenia wałka rozrządu jest zawsze umieszczony w pobliżu wałka rozrządu, często na górze pokrywy zaworów, ale można go także zamontować z boku głowicy cylindrów.

Sprawdź okolice głowicy lub pokrywy zaworów i prześledź wszystkie przewody elektryczne, a na pewno znajdziesz czujnik położenia wałka rozrządu.

Koszt wymiany czujnika położenia wałka rozrządu

Średni koszt wymiany czujnika położenia wałka rozrządu wynosi od 100 do 250 dolarów. Sama część kosztuje od 75 do 120 USD, a koszty robocizny od 30 do 130 USD.

Niewielkie rozpoznanie rynku pomoże uzyskać najlepszą cenę za część i związane z nią koszty robocizny.

Przeciętnie ta część nie jest bardzo droga, a koszt wymiany czujnika położenia wałka rozrządu wynosi od 75 do 120 USD w większości pojazdów. Ceny te mogą się różnić w zależności od dostawcy, u którego kupujesz część, miejsca zamieszkania i firmy produkującej. Koszt wymiany w samochodach luksusowych może być stosunkowo dużo wyższy. Jeśli nie wymieniasz czujnika położenia wałka rozrządu samodzielnie, koszt robocizny przy jego wymianie wyniesie od 30 do 130 USD, w zależności od tego, w którym salonie samochodowym zostanie naprawiony. W przypadku samodzielnej wymiany koszt wymiany zmniejszyłby się prawie o połowę. Można go łatwo wymienić przy użyciu narzędzi, które najprawdopodobniej już posiadasz.

O serwisie

Źródło Informacji ze świata motoryzacji

Kompleksowa kosmetyka samochodowa oparta na doświadczeniu

Zadbaj o swój samochód

 

Kontakt

kontakt@autokomiskrakow.pl

Galeria