Lampka ABS: Znaczenie, przyczyny, sposoby rozwiązania (i czy można bezpiecznie jeździć z tą kontrolką?)

Lampki na desce rozdzielczej mają za zadanie informować użytkownika, że coś jest nie tak z pojazdem. Gdy zapali się kontrolka ABS, można się obawiać, że jazda samochodem jest niebezpieczna. Jednak jedynym sposobem, aby się tego dowiedzieć, jest ustalenie, co jest nie tak z samochodem, co powoduje usterkę. Zanim ponownie wsiądziesz do samochodu, potrzebujesz odpowiedzi.

W tym poradniku omawiamy znaczenie kontrolki ABS. Omówimy także przyczyny usterki i pokażemy, jak ją naprawić. Na koniec będziesz w stanie stwierdzić, czy jazda z włączoną kontrolką jest bezpieczna.

Spis treści show Co to jest kontrolka ABS? Przyczyny świecenia kontrolki ABS 1. Zły czujnik prędkości 2. Zły pierścień tonowy ABS 3. Uszkodzony moduł ABS lub okablowanie 4. Nieprawidłowe działanie pompy hydraulicznej 5. Przepalony bezpiecznik 6. Niski poziom płynu hamulcowego Diagnozowanie kontrolki ABS Jak naprawić kontrolkę ABS Czy mogę jeździć z włączoną kontrolką ABS?

Co to jest kontrolka ABS?

Lampka ostrzegawcza ABS świeci na desce rozdzielczej, aby powiadomić Cię o problemie z układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania. Układ ABS jest niezbędny, aby zapobiec poślizgowi kół pojazdu w przypadku utraty przyczepności lub gdy kierowca musi gwałtownie hamować. Ostrzeżenie informuje, że układ nie działa zgodnie z przeznaczeniem.

Po włączeniu samochodu lampka ABS powinna zaświecić się na chwilę, ponieważ układ przeprowadza diagnostykę. Po tej samokontroli lampka powinna zgasnąć. Jeśli lampka w ogóle nie zaświeci, mogło dojść do przepalenia żarówki. Z drugiej strony, jeśli lampka ABS nie gaśnie lub zapala się podczas jazdy, należy sprawdzić, co jest przyczyną alarmu.

Przyczyny świecenia kontrolki ABS

1. Zły czujnik prędkości

Czujnik prędkości kół rejestruje prędkość, z jaką poruszają się koła, i przekazuje ją do ECU. Na podstawie tych informacji ECU może określić, w jaki sposób należy użyć systemu ABS. Jeśli ECU zauważy, że jedno z kół porusza się szybciej niż inne, wypuści więcej płynu hamulcowego, dzięki czemu koło będzie poruszać się wolniej, co zwiększy przyczepność do nawierzchni.

Gdy czujnik prędkości przestanie działać, ECU nie będzie mieć dokładnych danych. Powoduje to nie tylko zapalenie się kontrolki ABS, ale także utratę przyczepności samochodu po wciśnięciu hamulców. Może wtedy zapalić się również kontrolka kontroli trakcji.

Czujnik prędkości jest zamontowany bardzo blisko kół, dzięki czemu może mierzyć prędkość ich ruchu. Ze względu na swoje położenie jest narażony na wiele uszkodzeń spowodowanych działaniem hamulców i nadmiernym nagrzewaniem. Może również zostać uszkodzony przez wióry metalowe lub odłamki pochodzące z hamulców.

RELATED: 4 oznaki uszkodzonego czujnika prędkości obrotowej kół ABS (koszt wymiany)

2. Zły pierścień dźwiękowy ABS

Czujnik ABS potrzebuje czegoś, z czego mógłby odczytywać prędkość koła, a tym czymś jest pierścień dźwiękowy ABS. Czasami pierścień ABS rdzewieje i pęka, co powoduje, że czujnik ABS podaje nieprawidłowy pomiar, a w rezultacie na desce rozdzielczej zapala się kontrolka ABS.

Niektóre pierścienie ABS są montowane wewnątrz łożyska koła i w takim przypadku należy wymienić całe łożysko koła. Jeśli jednak jest ono zamontowane na wałach napędowych, często można je sprawdzić wzrokowo, aby zobaczyć, czy nie ma pęknięć lub innych uszkodzeń.

RELATED: 4 Symptomy uszkodzonego pierścienia przekaźnika ABS (i koszt wymiany)

3. Uszkodzony moduł ABS lub okablowanie

Możliwe jest uszkodzenie modułu ABS. Jednak winne może być również samo okablowanie. Przewody te są narażone na korozję, która może powodować opóźnienia lub brak komunikacji między modułem ABS a czujnikiem prędkości.

Byłoby lepiej, gdyby samochód wymagał tylko wymiany przewodów. Jeśli jednak masz pecha, może być konieczna wymiana modułu ABS, co kosztuje znacznie więcej.

W obu przypadkach należy zauważyć brak reakcji hamulców. Na początku może to być zauważalne tylko okresowo, ale powinno się pogarszać. Możliwe jest również zablokowanie się hamulców lub usłyszenie odgłosów klikania.

4. Wadliwe działanie pompy hydraulicznej

Układ ABS musi kontrolować płyn hamulcowy przepływający przez pompę hydrauliczną. Pompa ta jest odpowiedzialna za przepychanie płynu hamulcowego przez cylinder, dzięki czemu jest on rozprowadzany do hamulców po naciśnięciu pedału hamulca.

Układ ABS dostosowuje także ciśnienie hamowania do każdego koła na podstawie odczytu z czujnika prędkości. Dzięki tym informacjom odpowiednia ilość płynu może być pompowana do hamulców tam, gdzie jest on najbardziej potrzebny.

W większości przypadków układ ten działa zgodnie z przeznaczeniem. Może się jednak zdarzyć, że pompa hydrauliczna ulegnie awarii lub zawór w układzie hydraulicznym będzie niesprawny. Żadna z tych sytuacji nie jest dobra. Pompa jest narażona na działanie zanieczyszczeń i wiórów metalowych pochodzących z zanieczyszczonego płynu hamulcowego i może ulec zużyciu. Jednak regularna wymiana płynu hamulcowego pozwala zapobiec takiej sytuacji.

W przypadku problemów z pompą hamulcową skuteczność hamowania ulega pogorszeniu. Zacznie się powoli i będzie się pogarszać wraz z upływem czasu. Jeśli dojdzie do awarii pompy hamulcowej, w jednej chwili hamulce mogą działać dobrze, ale sekundę później można całkowicie stracić moc, co może spowodować, że jazda stanie się bardzo niebezpieczna. Ponadto w wyniku usterki może dojść do wycieku płynu. Jeśli płyn wycieka, pedał hamulca może być początkowo twardy, ale po chwili stanie się gąbczasty, aż opadnie na podłogę.

5. Przepalony bezpiecznik

Układ ABS działa dzięki częściom elektrycznym samochodu. W rzeczywistości układ ABS działa w oparciu o własny bezpiecznik. Bezpieczniki te nie są odporne na awarie. Bezpiecznik może przepalić się w dowolnym momencie bez żadnej przyczyny.

Na szczęście sprawdzenie bezpiecznika nie jest trudne. W rzeczywistości może to być pierwszy krok diagnostyki, jeśli nie zauważasz żadnych objawów poza zapaleniem się kontrolki na desce rozdzielczej.

6. Niski poziom płynu hamulcowego

Do prawidłowego działania pompy ABS potrzebny jest płyn hamulcowy. Płyn ten jest przepychany przez cylinder i zasila układ hamulcowy. Jeśli płynu hamulcowego jest za mało, mogą pojawić się problemy, w tym ewentualne zapalenie się kontrolki ABS.

Jeśli płynu jest mało, ważne jest ustalenie przyczyny. Możliwe, że mamy do czynienia z nieszczelnym zbiornikiem płynu, powietrzem w układzie hamulcowym lub uszkodzoną uszczelką. Może się to również zdarzyć, gdy hamulce są zużyte. Jeśli poziom płynu hamulcowego w układzie będzie zbyt niski, moduł ABS nie będzie w stanie zrównoważyć ciśnienia między poszczególnymi kołami, co spowoduje poślizg.

W miarę obniżania się poziomu płynu hamulcowego może się również pojawić problem z zatrzymaniem pojazdu. Istnieje również prawdopodobieństwo, że podczas hamowania pojawi się więcej hałasu.

Diagnozowanie lampki ABS

Jeśli chcesz się dowiedzieć, co należy wymienić, wykonaj następujące czynności.

  1. Sprawdź bezpiecznik ABS. Ta czynność zajmuje tylko kilka sekund, a może zaoszczędzić sporo kłopotów. Znajduje się on w panelu bezpieczników pod deską rozdzielczą. Schemat wskazujący lokalizację bezpiecznika można znaleźć w instrukcji obsługi.
  2. Sprawdź poziom płynu hamulcowego. Jeśli płynu hamulcowego jest mało, dolej trochę więcej. Jeśli wygląda na zanieczyszczony, spuść go i ponownie napełnij.
  3. Sprawdź, czy w układzie nie ma wycieków. Wyciekający płyn hamulcowy powinien być widoczny spod samochodu. Świeży płyn ma jasnożółty kolor, natomiast zanieczyszczony będzie miał nieco ciemniejszy, nawet brązowy kolor.
  4. Sprawdź czujnik koła ABS za pomocą woltomierza. Można także odczytać kody usterek za pomocą skanera OBDII, który powinien wskazać, czy występuje usterka.

Jeśli masz problemy ze znalezieniem problemu, czas zabrać samochód do wykwalifikowanego mechanika w celu dalszej diagnostyki.

Jak naprawić kontrolkę ABS

Na naprawę kontrolki ABS można wydać od 20 do nawet 1000 dolarów, w zależności od problemu, który powoduje jej zapalenie. Przyjrzyjmy się najczęstszym sposobom naprawy kontrolki ABS, ale zanim zaczniesz wymieniać części, musisz przeprowadzić pełną diagnostykę, aby ustalić przyczynę problemu. W końcu nie ma powodu, aby montować w samochodzie części, które nie są potrzebne.

Najtańszym problemem może być przepalony bezpiecznik. Jego naprawa nie tylko powinna kosztować 20 USD lub mniej, ale jest też bardzo prosta. Wystarczy otworzyć panel bezpieczników i wymienić ten, który odpowiada za działanie systemu ABS. Kolejną najłatwiejszą poprawką jest dolanie płynu hamulcowego, jeśli jest go mało. Ta naprawa kosztuje tylko tyle, ile kosztuje płyn hamulcowy, o ile nie ma żadnych problemów powodujących wyciek.

Następnie można wymienić wadliwy czujnik prędkości lub uszkodzony pierścień dźwiękowy układu ABS. Średnia cena tej naprawy może wynosić od 100 do 300 USD. Wydaje się, że jest to jeden z najczęstszych problemów z kontrolką ABS. Istnieje również możliwość, że trzeba wymienić moduł ABS lub okablowanie systemu. Usunięcie usterki okablowania może być tańsze, ale nowy moduł będzie prawdopodobnie kosztował od 200 do 600 USD.

Największym problemem jest wymiana pompy hydraulicznej lub pompy hamulcowej. Wymiana pompy hamulcowej może kosztować od 300 do 600 USD, natomiast założenie nowej pompy hydraulicznej może kosztować 1000 USD lub więcej.

Czy można jeździć z włączoną kontrolką ABS?

Krótka odpowiedź brzmi: tak, ale to zależy od sytuacji. Odpowiedź ta wiąże się z dużym ostrzeżeniem. Jedynym sposobem na jazdę z włączoną kontrolką ABS jest upewnienie się, że nie ma żadnych problemów. Nie chcesz, aby miało to wpływ na normalne hamowanie, bo w przeciwnym razie narazisz się na niebezpieczeństwo.

Jeśli kontrolka ABS świeci się, układ ABS nie będzie działać, co może stanowić zagrożenie dla osób nieprzyzwyczajonych do jazdy samochodem bez tego układu.

Nawet jeśli układ hamulcowy wydaje się być w porządku, może w każdej chwili zawieść, jeśli wystąpi jakiś problem. Z tego powodu lampkę ostrzegawczą ABS należy traktować poważnie. Nie chcesz przecież utknąć gdzieś na mieliźnie i nie chcesz spowodować wypadku.

Rozumiemy potrzebę oszczędzania pieniędzy i wiemy, że naprawy samochodów nie zawsze pojawiają się w najlepszym finansowo momencie. Jednak koszty, jakie poniesiesz w razie wypadku, mogą być niewymierne. Zamiast ryzykować, zalecamy zeskanowanie kodów ABS, aby od razu dowiedzieć się, na czym polega problem.

O serwisie

Źródło Informacji ze świata motoryzacji

Kompleksowa kosmetyka samochodowa oparta na doświadczeniu

Zadbaj o swój samochód

 

Kontakt

kontakt@autokomiskrakow.pl

Galeria