Jadąc dowolną drogą, jesteś narażony na wiele przeszkód. W końcu nie wszystkie drogi są gładkie i płaskie. Gdy jedziesz po wyboistej, szorstkiej lub nierównej nawierzchni, drążek skrętny utrzymuje pojazd w stabilnej pozycji.
Bez belki skrętnej lub tak zwanej belki przeciwwywrotnej samochód łatwo straciłby sterowność. Ten ważny element zawieszenia jest wykonany z prętów stalowych lub żelaznych, więc nieczęsto się psuje. Zawiera jednak tuleje i łączniki, które z czasem mogą ulec uszkodzeniu.
Dlatego tak ważne jest poznanie objawów uszkodzenia drążka skrętnego, aby można było wymienić te istotne elementy w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drodze.
W tym artykule omówimy najczęstsze objawy uszkodzeń drążka stabilizatora, jego działanie, lokalizację i koszt wymiany. Zacznijmy od krótkiego przeglądu objawów, których należy szukać.
Najczęstszym objawem niesprawnego wahacza jest hałas podczas jazdy po wybojach. Można również zauważyć gorsze niż zwykle prowadzenie samochodu podczas pokonywania zakrętów. Możesz też mieć wrażenie, że samochód buja się przy większych prędkościach.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego wahacza:
Spis treści pokaż Objawy uszkodzenia stabilizatora poprzecznego lub drążka zapobiegającego przechyłowi 1. Dziwne odgłosy 2. Problemy z pokonywaniem zakrętów 3. Samochód skręca 4. Widoczne zużycie Działanie stabilizatora poprzecznego Umiejscowienie belki skrętnej Koszt wymiany stabilizatora poprzecznegoObjawy uszkodzenia drążka stabilizatora poprzecznego lub drążka zapobiegającego przechyłowi
1. Dziwne odgłosy
Jedną z głównych przyczyn awarii drążka wahadłowego jest uszkodzenie tulei. Gdy te części zaczynają się psuć, słychać stukotanie. Dźwięk ten jest wyraźny podczas pokonywania nierówności.
Są jednak inne dźwięki, które można usłyszeć, gdy uszkodzeniu ulegają łączniki lub tuleje drążka kierowniczego. Należy słuchać piszczącego dźwięku podczas pokonywania nierówności. W miarę pogarszania się stanu technicznego odgłosy mogą być słyszalne nawet podczas jazdy po płaskich odcinkach autostrady.
2. Kłopoty z pokonywaniem zakrętów
Gdy łączniki drążka skrętnego poluzowują się, opony nie są w stanie utrzymać solidnej przyczepności na drodze. Ten brak sterowności utrudnia normalne pokonywanie zakrętów.
Podczas próby skrętu poczujesz stan kierownicy. Kierowca będzie musiał włożyć więcej wysiłku, aby doprowadzić samochód do celu. Winę za ten stan można zrzucić na łączniki, ale zdarza się to również wtedy, gdy uszkodzeniu ulegają tuleje.
3. Samochód skręca
Uszkodzony drążek skrętny zmniejsza przyczepność i stabilność. Nawet jeśli nie pokonujesz zakrętu, zauważysz problemy z prowadzeniem samochodu.
Samochód może być całkowicie pozbawiony kontroli lub sprawiać wrażenie, jakby odpadały od niego kawałki. Trzymając kierownicę, można zauważyć znaczny spadek kontroli nad kierunkiem jazdy.
4. Widoczne zużycie
Najlepszą rzeczą w przypadku drążka wahacza, łączników i tulei jest to, że wszystko można łatwo sprawdzić. Jednym ze sposobów stwierdzenia problemu jest przeprowadzenie kontroli wzrokowej.
Linki drążka stabilizacyjnego będą wyglądały na całkowicie zużyte. Można również zauważyć, że gumowe tuleje lub nakrętki znajdujące się na obu końcach tych cięgien tracą swój pełny, okrągły kształt lub stają się twarde i rozdarte.
Jeśli łączniki drążka stabilizacyjnego poluzują się i można je łatwo poruszyć ręką, są zużyte. W skrajnych przypadkach może dojść do ich odłączenia od wahacza lub wahaczy. Samochodem nie powinno się jeździć, gdy elementy są tak zniszczone, bo można stracić panowanie nad pojazdem.
Działanie stabilizatora poprzecznego
Drążek skrętny jest również znany jako drążek stabilizatora. Jego zadaniem jest zapobieganie utracie kontroli nad pojazdem i jego wywróceniu się.
Podczas pokonywania zakrętu pojazd naturalnie przechyla się na jedną stronę. Taki stan jest znany jako przechył nadwozia lub kołysanie. Drążek skrętny steruje zawieszeniem, aby zniwelować przechyły nadwozia. Dzięki temu pojazd pozostaje równy i pozostaje pod kontrolą.
Zasadniczo podczas pokonywania zakrętu przechyły nadwozia występują po zewnętrznej stronie zakrętu, przenosząc ciężar samochodu na koła zewnętrzne. Powoduje to ściskanie zawieszenia w kołach zewnętrznych. Na kołach znajdujących się po wewnętrznej stronie zakrętu można zauważyć ruch wznoszący, powodujący wydłużenie zawieszenia.
Samochód doświadcza tego samego uczucia, co Twoje ciało podczas pokonywania zakrętu. Tak jak Ty poruszasz się w jedną stronę i kołyszesz się podczas zakrętu, tak samo dzieje się z samochodem. Drążek skrętny zapobiega jednak wymknięciu się samochodu spod kontroli. Popycha on wewnętrzne koła w dół, ściskając zawieszenie, dzięki czemu opony przez cały czas stykają się z nawierzchnią.
Gdyby drążek skrętny nie rozkładał ciężaru pojazdu na wszystkie cztery opony, niektóre z nich straciłyby kontakt z nawierzchnią, co mogłoby spowodować utratę panowania nad samochodem.
Położenie drążka skrętnego
Drążek stabilizacyjny ma kształt litery U i jest połączony z ramą. Najczęściej znajduje się on z przodu pojazdu, przykręcony do zawieszenia.
Jednak niektóre samochody mają przednie łączniki drążka stabilizatora, a inne mają zarówno przednie, jak i tylne łączniki drążka stabilizatora. Jeśli nie masz pewności, jakie elementy posiada Twój samochód, zajrzyj do instrukcji serwisowej.
Koszt wymiany drążka skrętnego
Średni koszt wymiany stabilizatora wynosi od 125 do 160 USD, przy czym robocizna kosztuje od 50 do 70 USD, a część od 55 do 110 USD. Potrzeba wymiany stabilizatora poprzecznego nie jest typowa. Zazwyczaj samochód wymaga wymiany łączników końcowych drążka stabilizacyjnego lub tulei stabilizatora.
Koszt wymiany tulei stabilizatora wynosi od 125 do 160 USD, przy czym robocizna wynosi od 95 do 120 USD, a koszt części od 30 do 65 USD.
W większości sytuacji, nie jest wskazane, aby wykonać własne wymiany części zawieszenia, jak ten system jest krytyczny dla prowadzenia na drodze i kontroli. Jednak przy odrobinie wiedzy mechanicznej i odpowiednich narzędzi, to nie jest trudne do zmiany sway bar linki lub tuleje.